To udenlandske forslag cyklede af med sejren, da en international idékonkurrence om nye bycykler i København blev afgjort. Den ene cykel, Openbike, er et svensk-tysk-amerikanskudviklet integreret system, der er uafhængig af geografiske fikspunkter, fordi den har en indbygget intelligens, der fortæller, hvor cyklen bruges. Den kan stilles hvor som helst i byens cykelstativer. Deraf navnet ‘Open’bike.
Transport
Glade udsigter for nordjyske cyklister
I fremtiden skal det både være nemmere og mere behageligt at være cyklist i Nordjylland. Regionens vandre- og cykelstier skal nemlig forbedres, så flere vover sig ud på tur – og får mere ud af naturen. Læs mere på dr.dk
København er den grønneste storby
København er den grønneste storby i Europa foran Stockholm, Oslo, Wien og Amsterdam. Det mener industrikoncernen Siemens, der har lavet et stort studie af miljø og bæredygtighed i 30 europæiske storbyer fra 30 forskellige lande. De 30 byer er vurderet på otte områder, herunder CO2-udslip, energi, bygninger, transport, vand og luftkvalitet. Læs mere på tv2.dk
Nu er billige brændselsceller klar til personbiler
Elbilen skal have et skud træsprit for at blive konkurrencedygtig med benzin-bilen. Dansk konsortium er klar til at komme billige brændselsceller i personbiler. Læs mere på ing.dk
Grønne organisationer vil have grønne firmabiler
En række grønne organisationer i Europa lancerer et system, der skal få virksomheder, kommuner og leasingselskaber til at vælge miljøvenlige firmabiler. Læs mere på dr.dk
7000 nye cykelparkeringspladser ved Hovedbanegården
Det skal være slut med at lede forgæves efter en plads til sin cykel ved Københavns Hovedbanegård. Inden 2013 skal en ny banegårdsplads med plads til op mod 7.000 cykler løse de mange pendleres frustration over ikke at kunne parkere cyklen og dermed de parkeringsproblemer, der har præget området omkring ved Hovedbanegården i årevis. Læs mere på … Læs mere
DSB: Vores passagerer skal fortsætte i elbil
Togrejsende får snart et nyt alternativ til bussen, cyklen og benene. Til næste år vil DSB og Project Better Place forsøge sig med at opstille fem elbiler på Skanderborg og Høje Taastrup Stationer. Bliver forsøget en succes, skal konceptet udrulles til stationer landet over, og DSB’s administrerende direktør, Søren Eriksen, forventer, at det i løbet … Læs mere
400 mio. til landets cykelstier
Hvis det står til politikerne vil cyklisterne i de kommende år blive stadig mere synlige i trafikken, også uden for bykernerne. Læs mere på dr.dk
USA satser 42 milliarder på at udvikle elbiler
Med cirka 42 milliarder kroner i lån fra den amerikanske stat skal der nu sættes turbo på udviklingen af nye miljøvenlige biler i USA. Lånene fordeler sig med godt 31 mia. kr. til Ford, 8,5 mia. kr. til Nissan og næsten 2,5 mia. kr. til det lille udviklingsselskab Tesla. GM og Chrysler har i forbindelse … Læs mere
Odense: Nu giver vi cyklister grøn bølge
Byrådet i Odense har sat en milliard kroner af til cykeltunneller, intelligent trafikstyring og parkeringspladser med bycykler. De skal holde bilerne ude af og lokke cyklerne ind i bymidten. Læs mere på ing.dk