Termonet har en overset egenskab

Et lidt overset egenskab ved termonet er den lave fremløbstemperatur, der giver gode muligheder for at høste spildvarme. Det kan gøre termonet-løsninger billigere og samtidig reducere belastningen på el-nettet. På en nedlagt flyvestation i udkanten af den nordsjællandske by Værløse, finder man bofællesskabet Mageløse, der huser et helt særligt hjemmestrikket varmesystem.  Siden 2019 har beboerne … Læs mere

Fjernvarmen leverer overraskende stor energilagring

Fjernvarmesektoren har opbygget en historisk høj lagervolumen og kapacitet, viser en ny analyse fra Dansk Fjernvarme. Varmelagringen og elektrificeringen af sektoren betyder, at fjernvarmen i dag har en enorm kapacitet, der også kan levere systemydelser. Med voksende lagre, billig teknologi og stigende elektrificering er fjernvarmen ved at bevæge sig fra en lokal forsyningsopgave til en … Læs mere

Lavtemperatur i fjernvarmen breder sig

Flere og flere forsyningsselskaber er i gang med eller overvejer at omlægge fjernvarmen til lavtemperatur, der har en række fordele både energimæssigt, klimamæssigt og økonomisk. Det gælder blandt andet Hofor i det københavnske, Sønderborg Forsyning i Sydjylland og Verdo i Randers. Ved at fremføre det varme vand med lavere temperatur begrænses varmespildet og energien udnyttes … Læs mere

Randers og Herning undersøger mulighed for bynære møller

I takt med at fjernvarmeselskaberne skal udfase biobrændsler bliver lokalt produceret vindenergi mere og mere interessant. Det siger det forbrugerejede energiselskab Verdo som er i gang med at analysere mulighederne for fjernvarme-omlægning i Herning og Randers. De er godt klar over at vindmøller vil kunne møde folkelig modstand, men som de siger: »Hvis størstedelen af … Læs mere

Når flere parter spiller sammen så spiller det….

Høje-Taastrup fjernvarmes samarbejde med kommune, erhvervsliv og boligselskaber er eksemplarisk når det handler om grøn omstilling i praksis. Samproduktion af el, varme og køling smart integreret i et lavtemperaturfjernvarmesystem. Et godt eksempel på system-integration. Projektet COOL-DH er EU-støttet og påkalder sig opmærksomhed såvel i Danmark som i EU.  Se den danske film om projektet her.

Fjernvarmeselskaberne kan udnytte vindmøllernes overskudstrøm

En ny rapport fra  ‘Flexible Nordic Energy Systems’ viser at tiderne hvor vi må sælge overskudsstrøm fra vindmøller billigt til udlandet – eller går tabt – snart kan være slut. Fjernvarmeværkerne vil – hvis de får en større lagringskapacitet og hvis el-transmissionsforbindelserne udbygges. En række fjernvarmeværker er opmærksom på at her er gode muligheder for … Læs mere

Nærvarmeværket sikrer klimavenlig fjernvarme uden for byerne

Fjernvarme er typisk forbeholdt de, der bor i byerne, men det gør et nyt initiativ kaldet ”Nærvarmeværket” op med. De sørger for at give tilbud til de 150.000 ejendomme i landdistrikterne, der stadig har oliefyr- og fastbrændselsfyr. Nærvarmeværket leverer varme på fjernvarmelignende vilkår, hvor der hos forbrugere installeres en kvalitets luft/vand varmepumpe i de enkelte … Læs mere

Grøn succes: Et lille og borgerdrevet fjernvarmeværk

Landsbyen Føns – en lille naturperle syd for Middelfart Kommune – har skabt Danmarks mindste fjernvarmeværk. Værket kom til verden, som et tiltag i en lang række initiativer for at reducere landsbyens klimaaftryk. Se den spændende film her eller gå ind på grønsucces.dk og få inspiration til, hvad du selv kan gøre for at skubbe på den … Læs mere

Varmere vejr giver mindre CO2-forbrug

Der har været en markant nedgang i forbruget af den traditionelle energi og et endnu større fald i udledningen af CO2 i 2011, viser en ny statistik. Af Cecilie Dahlerup ENERGI: Energiforbruget i Danmark fald drastisk i 2011 i forhold til de tidligere år. Hele 5,8 pct.  Det viser nye tal som netop er offentliggjort … Læs mere