Når der skal byplanlægges er det typisk Holland byplanlæggerne besøger. Her er de langt foran med at lave byer på borgernes betingelser. Tag f.eks. Delft.
Et af eksemplerne er et cykelvenligt kryds i den maleriske hollandske by Delft, hvor lyset næsten altid er grønt for cyklister og fodgængere. Hvis en bil nærmer sig krydset, skal den vente, da stoplyset automatisk bliver rødt for cykelstien – men kun i et par sekunder, hvorefter strømmen af cykler og folk kan fortsætte med at bevæge sig.
Der er kun et par andre kryds i Delft, der har lignende signaler. Hvad der er mere almindeligt er, at gader slet ikke har nogen trafiksignaler. ”De fjerner dybest set enhver form for signalisering eller prioritet, og stoler bare på tillid og håndsignaler og sociale signaler og samarbejde for at få folk gennem krydsene,” siger Chris. Dette er delvist muligt, fordi Delft – ligesom resten af Holland – er så cykelcentreret. Faktisk kommer omkring halvdelen af Delft-borgere rundt på cykel mod kun 20 procent i bil. Læs mere her.