Håbefulde overvejelser efter COP 30

»Der er tre ting, der giver mig håb. Det ene er, at der sker forandringer. Alt det, der er sket økonomisk siden Parisaftalen, havde jeg ikke forestillet mig: at et land som Kina – og endda EU – siger, at det grønne er vores økonomiske fremtid. Det er et helt nyt fællesskab og et helt … Læs mere

Erhvervslivet løber foran politikerne i den grønne omstilling

Erhvervslivet har førertrøjen på når det gælder den grønne omstilling, mens politikerne står nølende og usikre tilbage. Det er i hvertfald det som Anne Højer Simonsen, vicedirektør i DI og Julie Kjestrup, chef for politisk strategi hos Velux siger her forud for COP-30 mødet i Brasilien. Begge er de uforbederlige optimister for hvad angår den … Læs mere

Rederier fastholder klimamål p.t.a. forhandlingssammenbrud

På trods af aftalefloppet ved sidste uges topmøde for FN’s søfartsorganisation IMO om en global klimaaftale holder rederierne Odfjell, HMM og Berge Bulk fast i kursen mod netto-nul udledninger. Selvom forhandlingerne om en international klimaaftale for skibsfarten brød sammen den 17. oktober, fastholder flere store rederier deres egne klimamål.  Blandt andet har det sydkoreanske containerrederi … Læs mere

Snart er kul fortid i Australien

Noget man ikke ville have troet mulig for bare 3 år siden, er nu inden for rækkevidde. Kullandet Australien er på vej til helt at have udfaset kul. Landets netoperatør siger, at det ikke kun er muligt, men uundgåeligt at skifte fra kul til ren energi. Arbejdet der kan danne en køreplan for andre lande. … Læs mere

Markedet for CO2 kreditter fungerer nu

Der er handlet CO2-kvoter for $10 milliarder i første halvår af 2025 – det er alle tiders rekord og tre gange mere end året før. CO2-kvoter, også kaldet carbon credits, er klimabeviser: Én kvote svarer til ét ton CO2, der er undgået, fjernet eller lagret et andet sted i verden – altså noget virksomheder køber … Læs mere

CO2-udledning reduceret med 20% i USA

CO₂-udledningen pr. amerikansk indbygger er faldet i samtlige 50 delstater siden 2005. Samlet er landets energirelaterede udledning reduceret med 20%, mens befolkningen er vokset med 14% – hvilket betyder et gennemsnitligt fald på 30% pr. amerikaner. Den positive udvikling skyldes først og fremmest et dramatisk fald i det amerikanske kulforbrug, der løbende bliver afløst af … Læs mere

Så kom der solceller på det første tag i Albertslunds klimaselskab

Albertslund Kommunes Klimaselskab ApS, som kommunalbestyrelsen i Albertslund besluttede at stifte tilbage i 2024, har nu indviet sit første solcelleanlæg – en måned efter at regeringen annoncerede, at de agter at sløjfe det krav om selskabsudskillelse, som klimaselskabet er en del af. I de kommende år agter selskabet at etablere yderligere fem til seks anlæg. … Læs mere

Fracking stopper i Storbritanien

Den britiske regering har meddelt, at den planlægger at vedtage en ny lov for permanent at forbyde fracking, en kontroversiel metode til at udvinde gas fra skifersten under jorden. Et moratorium for praksis blev indført i Storbritannien i 2019, midt i udbredt offentlig vrede og jordskælv nær fracking sites. Fracking forbliver dybt upopulær, med forskning, … Læs mere

Paris-aftalen har haft effekt

Da verden markerer et årti siden Paris-aftalen, tyder ny analyse på, at klimapagten dramatisk har bremset væksten i de globale emissioner. I årtiet før Paris-aftalen steg emissionerne med ca. 1,7% om året, viser forskning fra Energy & Climate Intelligence Unit (ECIU). Men siden aftalen blev underskrevet, er de vokset med kun 0,32% årligt – fem … Læs mere

Kina sætter for første gang konkret mål for CO2-reduktion

Verdens største klimabelaster har for første gang sat mål om reduktioner i drivhusgasudledningen for den nære fremtid. Om 10 år skal Kinas udledning af drivhusgasser falde med 7-10 procent. Det annoncerede Kinas præsident, Xi Jinping, ved et FN-møde i New York onsdag aften dansk tid. – Global klimaledelse går ind i en afgørende fase, sagde … Læs mere