Færre biler – flere blomster

Odenses Skibhuskvarter skal igennem en transformation med en ny forsøgsordning, der skal erstatte gennemkørende trafik med flere cykler og ‘grønne mødesteder’.

Et centralt kvarter i Odense skal gennemgå en markant forandring, efter byrådet 13.  november har vedtaget en forsøgsordning, som skal begrænse biltrafikken i området.

Skibhuskvarteret, lige nord for Odense Banegård, er skåret igennem af den travle Skibhusvej, som huser et byliv med mere end 2000 butikker og hver dag befærdes af 8000 bilister. Cyklister er der også, men på store dele af strækningen må de leve uden en cykelsti, fordi vejen simpelthen ikke er bred nok til at skabe plads til begge dele.Artiklen fortsætter efter annoncen

Det skal den kommende plan ændre på. Fra foråret 2025 bliver Skibhusvej en cykelgade, hvor biler ikke må køre mere end 30 km/t og skal holde sig bag ved cyklisterne. En bus- og cykelsluse skærer gaden midt over, og skal sammen med indkørselsforbud på sideveje blokere for gennemkørende biltrafik

Tiltaget skal mere end halvere antallet af biler, der kører i området, mens alle andre må køre uden om via andre veje. Samtidig skal det skabe større tryghed og bidrage til Odenses mål om at blive CO2-neutral i 2030. Forvandlingen af området er en del af byens grønne mobilitetsplan fra sidste år.

»Der har i mange år været et ønske og en drøm om, at vi fik gjort noget ved al den gennemkørende trafik, som gør det ubehageligt at cykle der, og som gør det til et meget mindre attraktivt område, end det har potentiale til,« sagde byens klima- og miljørådmand Tim Vermund (S) til TV2 Fyn i forbindelse med lanceringen af forslaget tidligere på efteråret.

KIlde: MobileTech

Skriv en kommentar