Den republikanske by er designet til cykler

En by i den republikanske Indiana har et cykelnetværk, der vil skaber opmærksomhed. Deres hemmelighed? Glem politikken og behandel cykler mere som biler.

Den republikanske og cykelvenlige borgmester i Carmel, Indiana, James Brainard, finder det latterligt at republikanere skulle være modstandere af cykler.

Hvorfor? Det er enkelt: Cykling giver økonomisk mening, siger han, hvis du designer lige så omfattende til det, som du designer til biler.

Hans by er et levende bevis. Det hele startede med Monon Trail, et tidligere jernbanespor, der blev omdannet til en rekreativ sti fra begyndelsen af ​​1990’erne. Stien løber mellem Indianapolis’ centrum og dets nordlige forstæder, hvoraf den ene er Carmel, befolkning på 92.000, omkring 15 miles nord for byen. I dag cykler omkring 1,3 millioner mennesker på stiens 20 miles i Indianapolis-området hvert år.

I starten var der overraskende få der benyttede den nye cykelsti – men hvorfor? Det så ud til at være perfekt placeret, løb lige gennem centrum af byen, forbinder boliger og detailområder i forstaden og forbinder Carmel med nabobyer mod nord og syd.

Så indså han årsagen:: Carmel behandlede Monon-stien som en rekreativ cykelsti, når den skulle have behandlet den som en vej.

“Vi bemærkede, at folk kunne ikke køre på deres cykler på denne fantastiske sti, medmindre de læssede deres biler med deres cykler og kørte til den.”

Det, Brainard så, er et almindeligt problem: mange byer ser cykling som en rekreativ udøvelse, ikke som transport. Med den erkendelse sikrede bystyret at tilgangen til stien – og dens faciliteter – nemt kunne foregå med cykel.

Læs mere her.

Skriv en kommentar