London stemte for skrap lovgivning for bilers forurening

Byrådsvalget i London i april blev udråbt som en test af britiske holdninger til miljøpolitik. Særlig et spørgsmål kom til at dominere Londons borgmestervalg: byens ultralave emissionszone (ULEZ). 

Den største udfordrer til topjobbet, Susan Hall, lovede at ophæve udrulningen af ​​ULEZ til ydre London på “dag ét”, hvis hun blev valgt – på trods af at det var forbundet med forbedringer i luftkvaliteten. Ikke desto mindre blev Sadiq Khan, som udvidede ULEZ sidste år, genvalgt med stort flertal.  

ULEZ blev introduceret til det indre London i 2015 af daværende borgmester Boris Johnson. Det er omstridt, fordi ejere af ældre mere forurenende biler skal betale £12,50 om dagen for at køre i zonen. Imidlertid er 97 % af køretøjerne kompatible, og en skrotningsordning, som betaler ejere af ULEZ-inkompatible biler for at komme af med dem, er tilgængelig. 

Alligevel blev ULEZ forvandlet til et kulturkrigsspørgsmål og blev symbolsk for den slags miljøpolitikker, som nogle partier ønsker at føre kampagne imod – en strategi, der nu måske ligner en blindgyde.  

KIlde: PositiveNews