Større grad af samkørsel på landet

Et stigende antal danskere kører sammen i hverdagen, særligt når turen starter eller slutter uden for de store byer. 

I Nordjylland har man gennemført et succesfuldt forsøg med samkørsel, og det har vist, at samkørsel er en højdespringer, som forbinder mennesker på kryds og tværs af regionen. 

Samtidig raser debatten om den kollektive trafiks krise uden for de store byer. Skal man give op? Skal man satse på de populære ruter og lukke resten ned? Eller prøve noget helt nyt? Vi opfordrer til det sidste, for samfundets digitalisering åbner for helt nye muligheder. 

Konsulenthuset Mobycon har kortlagt 24 succesfulde europæiske ’first/last mile’-løsninger i landdistrikterne. Undersøgelsen omfatter koncepter baseret på delecykler, minibusser, behovstyret transport, delebiler og samkørsel. Danmark er i top 3 med Nordjyllands Trafikselskabs ’Plustur’ på en tredjeplads og nabogos samkørsel på en førsteplads! 

Plustur er et first/last-mile tilbud, hvor passageren kan blive hentet hjemme og kørt til et busstoppested på hovednettet eller til en togstation. Andre kan også køre med, så man med samkørsel udnytter bilen bedre. Tilbuddet gælder overalt i Region Nordjylland ud fra en målsætning om at give alle god adgang til kollektiv trafik – også selvom man bor på landet. Plustur findes også i andre regioner. 

Ligesom kollektiv transport og Plustur medfinansieres nabogo af kommuner og regioner, og dermed slipper brugerne for at betale gebyr for at bruge appen. På den måde skaber samkørsel langt flere afgange og fleksibilitet for borgerne. Det er samtidig godt for klimaet, for færre biler forurener mindre, og det reducerer trængsel på vejene. 

Alt sammen samfundsopgaver. Samtidig kræver det mindre offentlig medfinansiering per tur end nogle former for kollektiv transport, fx busser på landet eller flextrafik. 

Appen har i dag knap 30.000 brugere, som næsten ugentligt sætter ny rekord i antallet af samkørsler. 

Kilde: MobilityTech