Et forsikringsselskab baseret på tillid og ingen kontrol

Et nyåbnet forsikringsselskab i Danmark, Hedvig, har valgt en radikalt tillidsbaseret forretningsmodel. De har skruet ned for bureaukratiet ved at droppe besværlige processer og unødig kontrol – og det går virkelig godt.

Modellen lyder groft sagt sådan her: 75 procent af de penge, medlemmerne betaler, går til at dække deres skader. De resterende 25 procent går til udvikling af firmaet selv, løn til ansatte og lignende. Hvis ikke alle 75 procent af pengene bliver brugt til medlemmernes skader, går overskuddet ikke til firmaet – det går til velgørenhed. Helt konkret til organisationen WeShelter for hjemløse.

“Det betyder, at der ikke er noget incitament til at dække folks skader mindre og tage flere penge selv,” siger direktør Carsten Müller. “Og for medlemmerne betyder det, at hvis nogen fusker og tager lidt for meget af buffeten, så går det ud over de hjemløse, vi støtter.”

Hedvig har derfor nærmest ingen kontrol eller formularer, der skal udfyldes, når man har fået stjålet sin cykel. De spørger hverken om typen af lås eller en politirapport.

“Grundfundamentet er tillid,” siger han. “Vi antager, at når du køber en cykel, skal du bruge den og vil gerne passe på den, så den ikke bliver stjålet.” At skære så meget ned på regler og kontrol giver forretningsmæssig mening. “Jo flere ressourcer vi bruger på kontrol, jo dyrere er det,” siger han.

Samtidig giver mere tillid gladere kunder. På Trustpilot får Hedvig en vurdering på cirka 4,8 ud af 5, og folk nævner især empati og hastighed. “Færre regler giver højere fart,” som Carsten Müller siger.

Kilde: Zetland