Kæmpe fremskridt med batterilagring

Den kinesiske batteriproducent CATL har indgået verdens hidtil største kommercielle aftale om natrium-ion-batterier: 60 GWh over de næste tre år. Det svarer til ca. halvdelen af alt hvad CATL leverede til energilagring i hele 2025. 

Aftalen omtales som batteriindustriens DeepSeek-moment da den nye teknologi ændrer hele økonomien i energilagring: Natriumbatterier forventes at holde til 40 års dagligt brug, de er billigere og sikrere, og så er natrium ca. 1000 gange mere udbredt i jordskorpen end litium, hvilket gør forsyningen mere stabil og mindre miljøbelastende. Den nye batteritype er herudover designet med samme dimensioner som de gamle litium-ion-batterier så de ubesværet kan erstatte dem.

Læs mere her.

Kilde: ActualNews

Skriv en kommentar