Forskere fra Kyushu University i Japan og Johannes Gutenberg University Mainz i Tyskland har demonstreret et energiudbytte på ca. 130% i et eksperimentelt solcellesystem.
Almindelige kommercielle solceller udnytter typisk 15-20% af sollysets energi. At forskere kan sprænge loftet og udvinde over 100% af energien via en kvantemekanisk laboratorieproces er ikke pointen i sig selv – pointen er at fremtidens solceller kan forventes at blive langt mere potente end nutidens, som mange ellers betragter som en teknologisk endestation. Lykkes det at fordoble eller tredoble udbyttet i solceller, vil fremtidens sol kunne udkonkurrere selv atomreaktorer.
Kilde: ActualNews