Hormuz-lukning åbner massivt for solenergi

Angrebet på Iran har gjort det som ingen klimaaftale har været i stand til: At tvinge importører af fossile brændsler til at skrue ned for deres fossile forbrug – og Kina tegner sig som den klare vinder: Kinas eksport af solteknologi er fordoblet fra februar til marts 2026. 

1) Alene i marts 2026 eksporterede Kina solteknologi svarende til hele Spaniens installerede solkapacitet. 

2) 50 forskellige lande har sat rekord i import af solteknologi fra Kina. 

3) Import af kinesisk solteknologi på det afrikanske kontinent voksede med 176% – herunder 519% i Nigeria, 391% i Etiopien og 207% i Kenya – og samtidig voksede importen til Malaysia og Indien med hhv 384% og 141% i Asien.

Læs mere her.

 PS: Den cambodianske regering har sænket tolden på elbiler fra 35% til 0% som direkte reaktion på krigen i Iran. I samme ombæring har man også fjernet al told på solanlæg, lithiumbatterier, elektriske komfurer, EV-opladere, elektriske riskogere og sollamper.

Kilde: ActualNews

Portugal fremskynder deres energiomlægning. Læs her.