S-toget er en af den kollektive trafiks bundsolide succeshistorier, blandt andet fordi banen for mange pendlere er blevet et attraktivt alternativ til at tage bilen.
Det skyldes i høj grad, at det er attraktivt at kombinere en tur i toget med en tur på cykel.
Da det i 2010 blev gratis at tage cyklen med, ved vi, at det fik passagertallet til at stige med 20 procent. Men antallet af cykler i togene er selvsagt også steget betragteligt, og der er derfor blevet kamp om pladsen.
Det nationale videnscenter for cykelfremme har undersøgt området og siger at der er et stort potentiale for kombinationsrejser med cykel og kollektiv transport. I dag udgør kombinationsrejserne med cykel og kollektiv transport nemlig kun 0,8 procent af alle ture og 2,2 procent af pendlerturene.
Det er ellers pendlerne, som står for en stor del af kombinationsrejserne i Danmark, hvorfor det altså også er blandt pendlerne, de ser det største potentiale.
Kilde: MobilityTech