Der er potentiale for at udnytte cyklen til at revitalisere mindre bymidter, og samtidig står det klart, at bymidterne, der kæmper med færre kunder, har dårlige forhold for cyklister.
Det fastslår Cyklistforbundet der har gennemgået 14 forskellige byer med særligt fokus på hovedgader og cykeladgang. De er alle udpeget til en forsøgsordning, der skal sætte bymidterne fri fra en række gældende reguleringer.
Blandt de 14 byer er der både oplandsbyer med tætte middelalderbycentre, mindre stationsbyer med små hovedgader af nyere og mindre tæt karakter, satellitbyer til større byer, småbyer i vækst- og ’udkantsdanmark’ samt byer i polycentriske netværk af småbyer.
Det er med andre ord alle byer, som er udsat for konkurrence fra de nærmeste større byers bymidter og storcentre som en konsekvens af, at man i den regionale planlægning ikke har haft øje for de mindre byers behov og den lokale sammenhængskraft, som cyklen kan hjælpe til med.