92,5 procent af togene ankom til tiden. Punktligheden fra det foregående år blev opretholdt, med betydeligt flere rejsende og mange byggepladser.
Punktlige tog til rejsende er en del af det schweiziske baneselskab (SBB’s) DNA. En særlig forretningsenhed analyserer dagligt punktlighed. Der er specialister, der arbejder sammen med de operative jernbaneafdelinger om løbende at udvikle tiltag for at opretholde eller forbedre punktligheden.
Et tog anses for at være punktligt, hvis det ankommer til stationen mindre end tre minutter for sent. Til sammenligning er kundepunktligheden i Danmark (fjern- og regionaltog) nede på 75%, hvor vi også bruger tre minutter som grænse for et rettidigt tog.
Punktligheden i Schweiz er meget høj efter internationale standarder. Der er flere grunde til den gode punktlighed, også i schweizisk sammenhæng. Medarbejdere i alle divisioner arbejder sammen hver dag for at sikre, at togene kører så punktligt som muligt. Togene og jernbaneanlæg fungerer generelt pålideligt. SBB har yderligere forbedret planlægningen af byggepladser.
KIlde: Rådet for Bæredygtig trafik
Vidunderlig læsning.
Du skriver meget om samarbejde, og så tænkte jeg på Danmark hvor der er flere aktører omkring afviklingen: Arriva , DSB som transportører og BaneDanmark som operatør på banelegemet.
Hvordan er funktionerne fordelt i Schweiz?
Der er en masse forskellige operatører for den kollektive transport i Schweiz. Også ejerskab af infrastruktur er delt op.
Køreplaner lægges dog efter at hovedlinjerne (nationalt) ligesom lægger kursen med SBB som operatør, og så indordnes det regionale og lokale.
De ser trafikbetjeningen som en helhed, og man hører ikke så meget om interne stridigheder (men de findes sikkert).
Der bruges flere kroner per skatteyder og per kørt kilometer end i Danmark. Men man er vant til at infrastruktur koster noget, når det skal være en offentlig serviceydelse.