Forskning fra de seneste to år viser, at næsten al skaden fra kondensstriber stammer fra nogle enkelte flyvninger. Kondensstriber er den væsentligste kilde til flyvnings store klimabelastning.
Blot 2-5 procent af flyvningerne står for 80 procent af klimaskaden fra kondensstriber, og forskerne ved fra blandt andet satellitdata og datamodellering, præcis hvilke type flyvninger det er.
Det er fra Roger Teoh Bill Gates-støttede Breakthrough Energy forskningsccenter, der var den første, der i et modelstudie fra 2021 demonstrerede, at kun en brøkdel af flyvningerne står for næsten hele skaden.
Det var det studie, der fik forskere og institutioner i hele verden til at spærre øjnene op.
»Da vores hold opdagede det, var vi begejstrede! For pludselig kunne vi se, at det kun er ganske få flyvninger, som vi skal have gjort noget ved. Det er et meget mere praktisk håndterbart problem«.
Tag Københavns lufthavn som eksempel.
Danmark kunne have undgået 80 procent af de problematiske varmende skyer ved blot at ændre banerne på 31 fly om dagen.