Forbud mod bilreklamer, der ser bort fra indvirkning på miljøet

En annonce for Toyotas Hilux SUV er blevet forbudt af Storbritanniens reklamevagthund for at fremme kørsel, der ser bort fra dens indvirkning på miljøet. 

Annoncen viste snesevis af Toyota SUV’er, der kørte som en flok gennem terræn i terræn, inklusive floder. I en første af sin slags afgørelse afgjorde Advertising Standards Authority (ASA), at annoncen “ikke var blevet udarbejdet med en følelse af ansvar over for samfundet”.   

De britiske kampagnegrupper Adfree Cities og Badvertising førte klagen over Toyotas annoncer. 

“Disse annoncer er indbegrebet af Toyotas totale ignorering af naturen og klimaet,” sagde Veronica Wignall, meddirektør hos Adfree Cities. “Flere og flere SUV’er bliver solgt på et falsk løfte om robust eventyr, der udnytter billeder af den naturlige verden. I virkeligheden skader SUV’er naturen, forurener vores luft, tilstopper vores byer og forårsager tragiske tab af menneskeliv.” 

Hun tilføjede: “Denne dom er velkommen, men regulering af SUV-reklamer er ikke nok; promoveringen af ​​SUV’er bør helt bringes til ophør.”

En talsmand for Toyota sagde, at firmaet “ikke tolererer adfærd, der er skadelig for miljøet”, og hævder, at det har været “en af ​​de førende inden for bilindustrien med hensyn til reduktion af CO2-emissioner”. Den tilføjede, at nogle mennesker, såsom landmænd, har et behov for terrængående køretøjer.

Kilde: PositiveNews