Antallet af ‘beskidte’ biler i Londons gader er næsten halveret siden resultatet af borgmesterens kontroversielle udvidelse af foranstaltninger til ren luft, blev offentliggjort i uge 44. Se data her.
Borgmester Sadiq Khan udvidede Ultra-Low Emission Zone (Ulez) til at dække Greater London i august. De nye resultater viser, at 95 procent af de køretøjer, der kører inden for byens ydre grænser, nu er i overensstemmelse med standarderne for ren luft og næsten har indhentet overholdelsesraterne i den indre by. Det var I 2017, at borgmesteren annoncerede en ‘toksicitetsafgift’ som en optakt til Ulez. Da var overensstemmelsen i hele London kun 39 procent.
Tallene afslører også, at det daglige antal ældre, mere forurenende køretøjer på vejene er faldet med 77.000 siden juni – et fald på 45 procent.
Beslutningen om at udvide Ulez vakte vrede hos bilister, der ikke havde råd til at købe nyere, renere køretøjer på trods af borgmesterens 2.000 pund skrotningsordning. Imidlertid blev Khans planer anset for lovlige af Storbritanniens højesteret. Borgmesteren sagde, at denne uges data bekræftede politikken. “Jeg er fast besluttet på at gøre alt, hvad jeg kan for at sikre, at londonere nu og den næste generation kan vokse op med at indånde renere luft,” sagde han.
Kilde: Positive News