»EU bør gøre det muligt for byer i alle EU-medlemslande at implementere en hastighedsgrænse på 30 km/t i byer. Byerne skal også have mulighed for at kunne revidere de nationale trafikregler for på den måde at sikre, at reglerne beskytter cyklister.” Sådan siger Eurocities efter at have foretaget en omfattende undersøgelse om cykling i en række europæsike byer.
61 procent af byerne siger i undersøgelsen, at deres gader allerede er underlagt en hastighedsgrænse på 30 km/t, men mange byer er stadig ikke i stand til at implementere sådanne foranstaltninger på grund af nationale regler,« lyder det fra Eurocities.
Det har især været en problematik herhjemme, hvor der stilles skrappe krav til indførelsen af 30 km/t, som politiet i sidste ende har vetoret i forhold til.
André Sobczak, som er generalsekretær for Eurocities, henviser til, at cyklister producerer 84 procent færre CO2-emissioner end bilister, men i gennemsnit foregår kun 7,4 procent af turene i EU på cykel.
»En ambitiøs europæisk cykelstrategi vil give byens ledere den støtte, de har brug for, til at sætte gang i banebrydende cykelinitiativer, der vil få folk ud af biler og op på deres cykel, og dermed forbedre deres helbred og reducere trængsel og forurening,« siger han.
Kilde: MobilityTech
Hermed en gennemgang af fordelene ved 30 km grænsen.