For 50 år siden adskilte Holland sig ikke fra de øvrige europæiske lande for hvad angår udbygning af motorveje. Bilerne fyldte det hele og der blev bygget masser af motorveje. Men fra 1971 begyndte det at vende. Dette år døde 3000 mennesker i trafikken – heraf 500 børn. Det afstedkom et voldsomt oprør under overskriften “Stop drabene af vores børn”.
Det gjorde det dog ikke alene. Oliekrisen i 1973-74 var – sammen med de øgede priser på motorvejsbyggeri – med til at vende stemningen og politikernes forståelse af, at der skulle holdes igen.
Sideløbende med at der blev stillet flere og flere spørgsmål til biltransporten skete der en udbygning af cykel-infrastrukturen. Det stod snart klart at det var ikke nok at lave enkelte cykelstier. Det skulle være et sammenhængende system, men heller ikke det var nok. Bilisterne skulle “pines” ved at gøre det dyrt at parkere og omstændigt at komme fra den ene ende af byen i bil.
I dag farter man fra store dele af verden til Holland for at blive inspireret af den omfattende transformation, som landet gennemgår og som har en række effekter på f.eks. miljø, sundhed, klima, støj, tryghed, velfærd.
Det er ingen hemmelighed at omlægningerne har mødt meget modstand – ikke mindst i starten – men idag er det sjældent man hører utilfredshed med Hollands trafiktransformation.
Til sammenligning blev 40 år senere registreret 14 dødsfald i trafikken.
Se denne illustrative og opmuntrende film om omlægningen.
Kære Knud,
historien om, at billandet Holland blev til et cykelland, er god, men den forholder sig efter min mening (og jeg elsker ellers ideen om cykling) lidt for afslappet til kendsgerningerne.
Påstanden om, at der kun er 14 trafikdræbte om året er tilsyneladende grebet ud af luften. En nylig statistik siger 28 trafikdræbte per år per million indbyggere (https://transport.ec.europa.eu/news/preliminary-2021-eu-road-safety-statistics-2022-03-28_en) – det giver med en befolkning på 17,5 millioner små 500 dræbte om året.
Og så er der historien om biltrafikken. Den er der fortsat rigtigt meget af i Holland. Selv i byerne er der tre gange så meget bilkørsel om der er cykling og gang i Holland – se https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=File:Travel_distance_per_person_per_day_by_main_travel_mode_for_urban_mobility_on_all_days_(%25)_v3.png
Hollænderne skal bestemt fremhæves for at tage cyklen mere alvorligt og at bruge den mere end de fleste. Men de har på ingen måde droppet bilen.