Der er spændende perspektiver i roadpricing – betaling for brug af vejen.
Den nye transportminister Thomas Danielsen er begyndt at tale varmt for at indføre kørselsafgifter i hele landet. Afgifter der kunne fordeles sådan her: Det skal være meget dyrt eller måske endda svinedyrt og køre i København, fordi der er kollektiv trafik, der er trængsel. Til gengæld skal det være stort set gratis at køre i de landområder, hvor der ikke er nogen alternativer for eksempel busser eller tog eller noget som helstl Oveni det så skal det blive billigere at eje en bil ved at fjerne andre afgifter som registreringsafgift, grønne afgifter og altså ikke koste så meget at have bilen i garagen.
Du bliver belønnet, hvis du kører mod København; holder ind på en parkeringsplads og stiger på toget helt ind til centrum – fordi så belønner vi dig for at du ikke laver trængsel og vi giver dig en rabat fordi du kører den strækning hvor der ikke er andre alternativer. Det er hvad man kalder en adfærdsregulerende afgift fortalte trafikministeren P1 Orientering onsdag den 22. marts.
Hør trafikministerens udtalelse og professor Malene Freudendal-Pedersen kommentar om muligheden for at ændre brugen af bilen. Her 34 minutter inde.
Læs her reaktionen fra Rådet for Bæredygtig Trafik.