Før var der langs Seinen i Paris en trafik-tilstoppet vej på 3,3 kilometer. Nu er der hvad kan sammenlignes med en strandpromenbade.
Det er sket efter at borgmester Anne Hidalgo har gennemført en to års høring besluttede at tage det kontroversielle skridt at lukke den stærkt trafikerede vejen for motorkøretøjer.
Under borgmester Hidalgo har Paris ført en krig mod biler i bymidten i en stadig voksende bevidsthed om den skadelige indvirkning, de har på byer.
Personbiler udsender enorme mængder forurening og er en ineffektiv udnyttelse af begrænsede offentlige rum. De er Europas næststørste kilde til drivhusgasemissioner og den førende dræber af børn .
I løbet af de seneste år har Paris implementeret en række tiltag for at prioritere fodgængere, cyklister og brugere af offentlig transport – og samtidig bringe privatbil transport ned.
Under pandemien blev der tilføjet 50 kilometer cykelruter til det eksisterende 700 kilometer netværk.
Som følge af den målbevidste indsats er andelen af rejser i bil i Paris faldet omkring 45 procent siden 1990. Samtidig er brugen af offentlig transport steget med 30 procent, og andelen af cyklister er tidoblet.