Man må smede mens jernet er varmt. Det gør de i Rådet for Bæredygtig trafik. De har sendt en række konkrete forslag til Folketingets Transportudvalg til hvordan også transportsektoren kan bidrage til at afhjælpe forsyningskrisen.
De refderer bl.a. til hvordan den lignende forsyningskrise i 1973 blev fulgt op af en række indsatser for at man lod bilen stå og kørte sammen eller søgte over i den kollektive trafik. Henvendelsen indeholder bl.a. en stærk advarsel mod at skære ned i bevillingen til den kollektive transport.
Transportministeren er godt klar over at det vil have en række positive effekter hvis man sænker prisen på at benytte kollektiv transport. Se hendes svar her.
Rådet for Bæredygtig Trafik har 7 spørgsmål til politikerne. Se dem her.
Det er nemlig fuldstændig rigtigt
Vi lærte da ellers lektien om ingen trafik under Covid19.
ALLE DE ERHVERV som sagtens kan arbejde hjemmefra, skal lukke deres forbandede kontorer og sende folk hjem og arbejde hjemmefra – 4 dage om ugen.
NÅR man så endelig skal mødes – så lad det ske på en café, eller på en restaurant, 1 gang om ugen.
Det er langt langt billigere at betale for frokost eller en middag, 1 gang ugentligt, per person, end det er at leje et kontor!!
Og hvilken restaurant vil ikke reservere hele bordet og også stille mødelokale til rådighed i 1 til 2 timer en gang om ugen uden beregning, hvis de får frokost-eller-middags-gæster som fast betalende gæster 50 gange om året?
Vi lukkede vores kontor i Marts 2020, og vi har ikke åbnet det siden. Vi har holdt ethvert møde på caféer eller restauranter – eller 2 gang – altså 2 gangepå 2.5 år – har vi lejet mødelokaler. VI har sparet DKK 450,000 i leje, vand, varme, og kontornusseri.
Og så skal vi lige have én ting til op af hatten:
STOP MED ALT DET KRÆVEN… Når folk skal til at arbejde derhjemme, UUUUH, så skal de have hæve-sænke-bord – UUUH, så skal de have et særligt rum – UUUUUHHHH så skal de have skattefradrag for pladsen – UUUUUHHH så får de sene-skede-hinde-hede-hule-helvede-betændelse.
DROP DET: Det er den der elendige kræve-mentalitet – grådighed – “Retshaveri” – Retfærdighed; selv-typen af den – … DROP DET.
Jeg har arbejdet i stuen – hvor min familie også opholder sig det meste af tiden – jeg har fundet et gammelt bord og en ude-stol fra haven – og dér sidder jeg så nu – og jeg er HJEMME når børn kommer fra skole. Jeg er HJEMME når familien er hjemme. Jeg kan gå i køkkenet og lave mad – eller vaske op – når jeg har brug for en pause fra arbejdet. Jeg kan gå en tur – jeg kan sætte mig ud i haven med laptoppen. (Ja, jeg kan sgu da for hede hule helvede ikke køre et hæve-sænke-bord ud i haven vel?) …
SÅ søde rare dejlige med-kollega-danskere – se at få proppet alle de der krav og kræve-mentalitet og selv-retfærdig haveriskhed ned i en lille kasse, sæt en hængelås på den, skru et håndtag i, mal den blå, og gå så udenfor og slyng den så langt væk du overhovedet kan.
Der er nemlig – STORE STORE Muligheder – i at spare på energien. Der er enorme muligheder også boligmæssigt ved at lukke kontorerne.
Der er et ganske enormt antal forskellige virksomheder som ganske enkelt bare kan dreje nøglen om – og lukke deres kontorer, og så bibeholde selve industrien – alle de fysiske ting der også skal laves. Men kontor-arbejdet – smid det dog for hewlede ud af kontor-bygningerne.
Knud Anker – det er nogle rigtig gode positive nyheder du bringer, og ja, jeg er helt enig i de mange muligheder du altid ser og altid fremhæver. Det er virkelig pragtfuldt udfordrende. Og ja, jeg er enig med dig – folk ser det ikke rigtigt.
Tak!
Hov. Jeg glemte lige ovenfor:
NÅR vi så har smidt de der elendige kontorer ud – hvor halvdelen af vi mennesker i Danmark sidder og fiser den af (indrøm det !) – så kan vi spare i hvert fald 30% af trafikken. Det er ikke en ringe mængde trafik.
Ministerens svar vidner om en aldeles useriøs beregning foretaget af trafikstyrelsen. De har siddet med hovedet under armen og kastet med terninger i stedet for at arbejde.
Det er der intet nyt i – men hvis det ikke er tilfældet så forklar mig følgende:
Ved successiv forøget nedsættelse: 10, 20, 30 og 40% – så påstår trafikstyrelsen at der sker en LINEÆR forøgelse af benyttelsen af offentlig trafik?
Altså:
Omkostninger bliver 320, 760, 1320, 2000
CO2 reduktion bliver 3200, 6400, 9600, 12,800
Bil til offentlig bliver 6200, 12400, 18600, 24800
Cykel til offentlig bliver 6000, 11900, 17900, 23800
Altså:
10% svarer til 6200
20% svarer til 12400 (tilfældigvis 6200+6200)
30% svarer til 18600 (tilfældigvis 6200+6200+6200)
40% svarer til 24800 (tilfældigvis 6200+6200+6200+6200)
Vi må til at begynde at stille os selv spørgsmål om, hvor vidt vore offentlige institutioner tager deres ansvar alvorligt.
De ovennævnte tal er fremkommet ved at holde møde på en bodega, hvor trafikministeren eller chefen for den pågældende afdeling i trafikstyrelsen har siddet og vredet pilsneren for svar, og da ølkapslerne ikke rigtig har leveret et svar, har de blot grebet nogle tal ud af luften – og ganget dem med 2, 3 og 4. Det er beskæmmende, skuffende og uacceptabelt.
Venlig hilsen
David Svarrer
Du godeste. Jeg når nu til bunden af svaret – og ser at det er gudhjælpemig Trine Bramsen der sidder for bordenden.
Så undrer svaret mig ikke. Hun har vel heller ikke undret sig over svaret.
Jeg skrev til hende da hun sad som forsvarsminister omkring forsvars-risikoen ved opsætning af vindturbiner på 3-4-5 øer, 80 kilometer ude i havet.
Tror du så meget som at hun gad give mig et svar? Jeg skrev at det i mine øjne var en risiko, fordi selv en bondeknold som jeg ville kunne finde ud af at tage de der vindturbinetårne ned – hvis nu jeg havde fået opgaven. Hvad kan så en eventuelt fjendtlig magt som hverken er landkrabbe eller bondeknold – men måske Russiske specialtropper?
Men nej. Intet svar. Jeg tænkte at det nok var ret så sensitivt – så måske kunne hun ikke kommentere på det. Men årene gik og intet er tilsyneladende sket – vi planlægger stadig med havvindturbiner – og så ser vi nu, ikke blot at Nordstream1 og 2 er taget ned – det som er det mest beskæmmende er, at ingen ved hvem der gjorde det !!
Og selvom vi måske i fremtiden ved, hvem det så er, der hakker hovedkablet over imellem vindmølle-øerne og land, så hjælper det os sgu ikke – hvis de kabler hakkes over – eller vindmølletårnene mineres og ladningen detoneres – så står vi uden strøm, og så hjælper det os ikke at vide at Russerne gjorde det – for vi vil så ikke have strøm i mange år frem…
Derfor undrer det helt ansvarsløse svar mig ikke.
Det er i øvrigt beskæmmende at læse også i samme svar, at personer ikke bruger stort mere end 1 måned transport i offentlig trafik. Er det som følge af Covid19 eller hvad?
Her igen – er det så sundhedsministeriet der står for skud: VI ved jo at forkølelser osv. florerer om efteråret. Vi ved også at solen giver os D-vitaminer som er vigtige for immun-systemet. D-vitaminer er noget at det billigste at fremstille. Men nej. Vi ønsker at pøse dyre penge ud på halv-checkede vacciner i stedet