Engang i et af Frankrigs fattigste kvarterer i Marseille tog Kamel og hans kolleger ansat i McDonald’s og forvandlede deres arbejdsplads til noget magisk.
De brugte 20 år på at kæmpe mod den mest magtfulde fastfoodkæde – og drømte om at skabe et sted, der kunne tilbyde gode jobs, fair løn og en chance for at løfte deres samfund ud af arbejdsløshed og fattigdom.
McDonald’s hadede det. Den prøvede alt for at slippe af med Kamel – endda truede hans liv! Og da det ikke virkede, fyrede McDonald’s alle og lukkede restauranten ned.
Men i stedet for at opgive deres drøm, smøgede Kamel og hans kolleger ærmerne op og forvandlede det kasserede, hule rum, McDonald’s forladte, til en livlig fødevarebank i lokalsamfundet – der nu bespiser 2.000 familier gratis om ugen. De genansatte personale, omindrettede stedet, spredte budskabet og genoprettede hjertet af deres lokalsamfund.
Dette magiske sted hedder l’Après M (“The After M” for efter McDonald’s).
Kamel og hans kolleger er ikke fri af økonomiske problemer. Deres bygning er netop solgt til byen, men de skal betale huslejen og gøre l’Apres M til en permanent samfundsoase – med en ordentlig madbank, restaurant, mødefaciliteter, jobtræningscenter og meget mere. Og en dag, køb det for
Après M er et fyrtårn af håb og positiv forandring for dette kvarter i Marseille. I blot de første fem uger efter l’Après M åbnede, serverede de ikke mindre end 100.000 madpakker. Og under pandemiens højdepunkt reddede l’Après M mange flere og gav dem mad, støtte og en følelse af formål.
Men Kamel og hans heroiske hold ønskede at gøre mere. De arbejdede sammen med brandmænd, landmænd og lokale grupper for at udvide l’Après M’s rækkevidde og distribuere mad – og deres stærke budskab – til omkringliggende kvarterer.
Organisationen SumOfUs har sat en verdensomspændende indsamlingskampagne i gang for at støtte folkene, der tog kampen op mod multinationale MacDonald og i stedet ønskede at støtte deres lokale samfund.
Det er ganske enkelt fabelagtigt.