Maersk meddeler at de ville fremskynde planerne om at udfase fossil energi i deres containerskibsfart. De vil sætte verdens første fartøj, der drives af kulstofneutralt brændstof (methanol på basis af planteaffald) i drift i 2023, syv år foran dets oprindelige plan.
Skibsfartsindustrien, der bærer omkring 80% af den globale handel og tegner sig for omkring 3% af den globale kulstofemission, lovede sidste år at påbegynde udfasningen af kulstoffer i 2030. Læs mere her.
Hvem her kender noget til store skibe med havvindmøller monteret på dem?
Jeg lavede en beregning at verdens største containerskib som er 399 meter langt kunne have 3 af de største Vestas Møller monterede uden at vingerne ville støde sammen. Det ville give 30 Megawatt energi på toppen, svarende til 2/3 af deres nuværende motorkraft.
Bemærk at motoren og gearet og akslerne tager pladsen op fra nogle få tusinde containere. Så skibet kunne blive ombygget og skabe plads til mere fragt. Det er tænkeligt at med en pris for vindturbiner på omkring USD 2 til 4 Per Watt, ville man så få en maksimalpris på 120 mío. USD.
Hvis EN enkelt tur med en TEU container giver rederiet USD 1,000 (LAVT SAT) og hvis besparelsen på maskinrum giver plads til 2,000 TEU’s så har man at møllerne ville tjene sig hjem på 60 ture, i ren ekstra indtægt ved den ekstra plads. Energibesparelse vil give yderligere forøgelse af profitten .
Vedligehold koster ca. 4% af møllernes pris. Eller. 4,800,000 USD per år. Svarende til ekstra indtægten fra 2,4 ture per år ved den ekstra last.
Beregninger på besparelse af olie vil også gøre et kraftigt indhug i omkostningerne eller tiden det tager at tjene udgiften hjem.