“Det skal holde mere end to år”

Er det ikke underligt, at vi kun forventer, at smartphones, tablet og computere kun holder et par år? Det er så underligt og uholdbart og vi må reagere på det urimelige ressourcespild det er udtryk for varer et par år, når vi køber meget avancerede gadgets som en smartphone?

Her følger en kortfattet guide ved nykøb, der kan begrænse ressouce-svineriet:

Er den nem at reparere? Før du køber det, skal du finde ud af, om du eller en professionel nemt kan ordne det. I så fald skal du gå efter det. 

Er batteriet udskifteligt? Trådløse øretelefoner som Apples AirPods og Boses QuietComfort 35 er eksempler på populære produkter med uerstattelige batterier. Når batterierne dør, skal du købe et helt nyt par. 

Er produktet pålideligt? Undersøg forbrugerrapporter (eks. Forbrugerrådet Tænk) der giver pålidelighedsdata for smartphones, laptops, tablets, tv’er og printere ved at undersøge abonnenter, der ejer produkterne. 

Skal jeg bruge mere? Selvom du ikke behøver at købe den dyreste telefon på markedet, skal du overveje at investere ekstra for produkter, der holder, og vil holde dig glad i det lange løb. Lad os bruge en iPad som eksempel. Hvis du ville have en iPad , kunne du betale $ 329 for basismodellen med 32 gigabyte lagerplads. Men det er sandsynligvis en bedre idé at bruge 429 $ på modellen med 128 gigabyte lagerplads – det er firedoblet kapaciteten. I tech parlance er denne strategi kendt som “futureproofing.”

Er softwaren let at opdatere? Software spiller en nøglerolle i gadgets levetid i disse dage. Det skyldes, at når et firma holder op med at levere softwareopdateringer til en enhed, kan du forvente at løbe ind i problemer, såsom dine yndlingsapps ophører med at fungere korrekt.

Læs mere her.