Ultralave emissionszoner virker

Der var store protester fra bilister i London da byens ultralave emissionszone (Ulez) trådte i kraft i 2019.

Nu hvor protesterne har lagt sig, viser der sig positive effekter bl.a. i forhold til børns rejsevaner.

Ny forskning har undersøgt 2.000 børns rejsevaner over to år. Den fandt, at fire ud af 10 børn, der tidligere blev kørt i skole, skiftede til at gå, cykle eller offentlig transport, efter at Ulez blev introduceret.

I Luton, hvor der ikke er nogen Ulez, skiftede kun to ud af 10 børn i samme periode. 

Forskningen blev ledet af University of Cambridge og Queen Mary University. Det sker midt i en voksende fedmekrise i Storbritannien, hvor 23 % af de 10 til 11-årige klassificeres som overvægtige.

“Dette er bevis på, at interventionsprogrammer for ren luftzone, der sigter mod at reducere luftforurening, har potentialet til også at forbedre den generelle folkesundhed,” sagde professor Chris Griffiths fra Queen Mary University.

Ulez lanceret i 2019 og blev udvidet til ydre bydele sidste år. Førere af ældre, mere forurenende køretøjer skal betale £12,50 for at køre i den. Der findes en skrotningsordning, som betaler bilister for at komme af med biler, der ikke overholder reglerne.

Kilde: Positive News (6.9. 2024)