Motorveje er blandt de allerstørste og mest støjende anlæg, der findes. Så når de nu engang ligger, hvor de ligger, hvorfor ikke udnytte dem til noget mere.
Det mener det schweiziske firma Energy Pier, som har lanceret et helt nyt koncept, hvor man overdækker lange strækninger af motorveje med solceller. Det lyder dyrt, men rummer flere fordele, også ud over de rent energimæssige.
Taget af solceller skal holdes oppe af søjler, men udover dem, skal der også stå en masse såkaldte AnemoGen, små vindgeneratorer, en slags vertikale vindmøller, som er installeret på begge sider af de understøttende søjler.
Ifølge Energy Pier kan de installere mellem 22.000-30.000 solcellemoduler og 320 AnemoGen-generatorer for hver kilometer på en firesporsmotorvej.
Og det er ikke bare luftkasteller, for der er faktisk to af disse anlæg på vej. I Valais kommer et anlæg på 1.609 meter. Et andet anlæg kommer til at ligge i Zürich. Til sammen dækker de 2,5 km og vil producere 78 GWh strøm om året.
Og så er der de fordele, som ikke er energirelateret. For en overdække motorvej vil sænke støjen betragteligt, og netop trafikstøj er et hastigt stigende sundhedsproblem. Man slipper også for f.eks. saltning og snerydning, ligesom man kan lave systemer til opsamling af regnvand.
Kilde: Klimafokus