Sol slår kul i USA

For første gang genererede solenergi mere af USA’s elektricitet end kul i maj, på trods af en samordnet indsats fra Det Hvide Hus for at øge kulforbrændingen.

Ifølge en analyse fra tænketanken Ember leverede solenergi 12,8% af landets elektricitet i maj, sammenlignet med 12,2% for kul – den fjerdelaveste månedlige andel nogensinde for fossilt brændstof.

I de sidste fem år er andelen af ​​kul i energimikset næsten halveret i USA, sagde Ember, og er faldet fra 19,7% i maj 2021 til 12,2% i maj 2026. Til sammenligning er solenergiens andel steget fra 5,4% til 12,8% i samme periode.

“At overhale kul for den første måned nogensinde viser, hvor langt solenergi er kommet,” sagde Nicolas Fulghum, senior dataanalytiker hos Ember. “Fra Texas til Californien satser markeder over hele USA på solenergi for at imødekomme det stigende energibehov.”

Læs mere her.

Skriv en kommentar