Borgere i Texas vandt vigtig sejr over olieselskab

Den amerikanske højesteret har nægtet oliegiganten ExxonMobils forsøg på at omstøde en civil straf. En straf som ExxonMobil var pålagt for overtrædelser af Clean Air Act på et raffinaderi i Texas.

Virksomheden var blevet idømt en bøde på $ 14,25m – et rekordbeløb for en borgerledet offentlig retssag – for at overtræde luftforureningsgrænserne på firmaets Baytown-raffinaderi. Retssagen blev indgivet af kampagnegrupper Environment Texas og Sierra Club tilbage i 2010.

Exxon tog sagen til højesteret, efter at en lavere domstol stadfæstede den oprindelige afgørelse i december 2024. Olieselskabet hævdede, at sagsøgerne manglede den juridiske status til at forfølge sagen og opfordrede til, at den blev omstødt. Mandag afviste Højesteret dette krav og har således sat en vigtig præcedens.

“Højesterets handling giver borgerne mulighed for at fortsætte med at bruge Clean Air Act i retten for at bekæmpe ulovlige forurenere,” siger Luke Metzger, administrerende direktør for Environment Texas. “Borgerne har brug for alle de værktøjer, som Kongressen har leveret, så de kan stå op mod store virksomheder, der bryder miljølovgivningen.”

Kilde: PositiveNews