Region Midtjylland opskalerer projekt, så knap 60 landsbyer får en dele-elcykel. De første erfaringer viser, at cyklerne bliver flittigt brugt og styrker det lokale fællesskab.
I små, midtjyske byer som Vorde, Ølholm eller Nørre Snede er det ganske almindeligt at have mindst en bil stående i indkørslen. Men et nyt projekt inspirerer flere landsbyboere til at lade den stå, for eksempel når familien skal på weekendtur, når der skal handles ind, eller når man skal på arbejde.
Region Midtjylland har netop udvidet sit pilotprojekt Delecykel til 33 nye landsbyer ud over de 26 byer, der har haft ordningen siden august sidste år – med »positive erfaringer« til følge, lyder det i en pressemeddelelse.
Lokalsamfundene får enten en elcykel, en el-ladcykel eller i enkelte tilfælde en af hver, som borgerne kan booke online.
Hvis cyklerne bliver brugt flittigt nok, får landsbyen lov til at beholde cyklen efter projektperioden slutter til efteråret, lyder konceptet.
»Det er en ny måde at tænke mobilitet på, og en ny måde at lave noget sammenhold og nogle fælles projekter i de her landdistrikter. Og vi kører jo også en sundhedsdagsorden i regionen. Vi synes, det er sundt at cykle,« fortæller Bent B. Graversen, der er udvalgsformand for Udvalget for Regional Udvikling og medlem af Venstre.
Kilde: MobilityTech.