Siden miljøzonerne blev indført sidste efterår er luftkvaliteten i storbyerne blev bedre.
Luften er kort og godt blevet lidt renere i landets fire største byer og på Frederiksberg, efter dieselbiler uden særligt partikelfilter blev forment adgang til udvalgte zoner i storbyerne.
Forskerne ved Nationalt Center for Miljø og Energi har analyseret, at der er 36 procent mindre partikelforurening fra biltrafikken i miljøzonerne nu, og det er klart det vigtigste sted, at der sker en forbedring.
Det siger seniorforsker på Aarhus Universitet Steen Solvang Jensen, der står bag rapporten.
– Det vigtigste er reduktionen i partikelforurening, fordi det er den, der giver den største gevinst for helbredseffekter.
I lyset af resultatet af målingerne giver zonerne god mening, siger Steen Solvang Jensen.
– Helt generelt er miljøzoner en god ide, fordi de stiller krav om renere biler i nogle områder, hvor der bor rigtig mange mennesker. Og det betyder, at emmisionen går ned, og så får man også en forbedring af luftkvaliteten.