Det er benzinslugerens land, men ikke meget længere. I denne uge annoncerede præsident Biden de hidtil strengeste bilemissionsgrænser i landet i et forsøg på at øge udbredelsen af elektriske køretøjer (EV’er).
Ifølge Miljøstyrelsen vil onsdagens regulering forhindre, at 7 milliarder ton CO2 kommer ud i atmosfæren over 30 år. Men de nye regler blev udvandet i koncession til bilproducenterne, hvilket efterlod nogle klimagrupper skuffede.
Foranstaltningerne omfatter et mål på 56 % for, at alle nye køretøjer, der sælges i USA, skal være elektriske i 2032. Elbiler har ingen udstødningsemissioner, men har et stort økologisk fodaftryk på grund af de dyrebare mineraler, der bruges i batterier.
Donald Trump har lovet at rulle Bidens miljødagsorden tilbage, hvis han vinder valget i november. Hvis han gør det, vil USA sandsynligvis glide end længere bagud i forhold til Kina, som i øjeblikket er verdens førende elbilproducent.
Kilde: PositiveNews
Der er et andet område indenfor el-biler som gør dem langt mere attraktive. Nemlig det faktum at selvom batterierne er ineffektive og at der er tab i dem, så er selve teknologien hvor man:
1) lagrer energi i batterier – med et vist tab
2) omsætter til motor-kraft – med et vist tab
3) bremser – med et vist tab (selvom man her regenererer og oplader batterierne via bremsningen)
– omtrent dobbelt så effektiv, netto, i sammenligning med bilers forbrug af brændstof.
Det er noget med at man får omtrentligt 40% af energien ud af benzinen i en rigtig god benzinmotor, mens man får 70% ud af den elektricitet man putter ind i en el-bil – og derfor kan man køre langt mere effektivt i en el-bil for den samme mængde kiloWatt-timer.
Der er mange ting for og imod som vi er nødt til at blive klogere på at afveje rigtigt – og det kommer nok i de kommende år. Men denne lille forskel – altså – at vi ganske enkelt får mere kørsel ud af hver kiloWatt-time energi – den er interessant.
For god ordens skyld – der er cirka 10 kiloWatt-timer (kWh) effekt i hver liter benzin, eller 12.5 kWh per kilo benzin.
Og man kan køre cirka 25 kilometer per liter benzin, mens man kan køre omkring 4 kilometer per kWh. Så dermed ville det svare til at køre 40 kilometer per liter benzin.
Hvis vi også indregner opbremsning ved bykørsel – så vinder elbilerne markant, da al bremsning stort set er elektrisk, og dermed genoplader batterierne.