Verdensbanken har netop annonceret et stort udviklingsprojekt, som skal styrke piger og kvinders uddannelse på det afrikanske kontinent. Programmet hedder EAGER og får knap seks milliarder kroner i ryggen til at løse sin opgave, som i begyndelsen helt konkret bliver at støtte to millioner piger fra Mozambique og Madagaskar, så de både kommer i skole og bliver i skole.
Den Afrikanske Union er tovholder på projektet, som i de kommende år også får en rolle at spille i langt flere lande i det sydlige og østlige Afrika. Her går omkring 40 millioner piger ikke i skole. Projekter som EAGER er til gengæld med til at modvirke lige netop det problem, og der er endnu mere nyt, som lover godt for fremtiden.
Da Verdensbanken offentliggjorde EAGER-projektet, udgav man også en rapport om uddannelsesøkonomi. Tallene viser, at lavindkomstlande – de fleste af dem afrikanske – bruger flere penge på uddannelse end tidligere. Lavindkomstlande bruger i gennemsnit 3,6 procent af deres bruttonationalprodukt på uddannelse, og det er 0,4 procentpoint mere end i 2018. Selvom det ikke lyder som et stort hop, er det markant. Det betyder nemlig, at lavindkomstlande nærmer sig UNESCOs anbefaling om, at stater bør bruge mindst fire procent af deres bruttonationalprodukt på uddannelse.
Staternes rolle i uddannelsessystemerne er også interessant – og lover godt for fremtiden. For første gang nogensinde stammer mere end halvdelen af alle penge til uddannelse i lavindkomstlande fra staterne selv. Altså ikke overvejende fra udviklingsbistand, lån eller lignende. Det er en vigtig udvikling, fordi det siger noget om, at mange af de lande, som ellers har klaret sig dårligt i forbindelse med uddannelse, er ved at skabe et fundament, som kan forbedre deres systemer på længere sigt.
Kilde: Zetland