Fra og med 2023 vil enhver, der kører et køretøj med høje udstødningsemissioner inden for Londons bygrænser, skulle betale £12,50 om dagen. Dette gebyr gjaldt tidligere kun for byens centrum og derefter, i 2021, for byens ringveje. Denne regel vil gælde for alle fossildrevne biler og lastbiler fremstillet før 2005 og enhver dieselbil eller lastbil fremstillet før 2014.
Dette tiltag har til formål at motivere den britiske hovedstad til at udfase gamle og forurenende køretøjer, for at hjælpe byen med at nå sine klimamål , og også at reducere byens forurening, som stadig er betydelig på trods af foranstaltninger til at skære ned på emissioner og trafikpropper . Ifølge byen er dårlig luftkvalitet ansvarlig for cirka 4.000 for tidlige dødsfald om året.
“Dette er også et spørgsmål om social retfærdighed, hvor luftforurening rammer de fattigste samfund hårdest,” sagde borgmester Khan til Bloomberg CityLab. “Næsten halvdelen af Londons indbyggere ejer ikke en bil, men de mærker uforholdsmæssigt de skadelige konsekvenser, som forurenende køretøjer forårsager.”
For at hjælpe ejere af aldrende biler med overgangen til elbiler eller nyere, mere effektive gasforbrændingsbiler har borgmester Khan indført en skrotningsordning , hvis lignende versioner har hjulpet med at erstatte eller eftermontere over 10.000 køretøjer siden 2019. På trods af modstand, udvidelsen af ULEZ forventes at blive vedtaget efter planen, og London vil slutte sig til de mange byer , der eliminerer forurenende trafik fra deres gader .
Kilde: OptimistDaily