Nu er der slutdato for fossilbiler i EU

EUs klimaministre er enedes om i praksis at forbyde salg af nye fossilbiler fra 2035.

»En historisk beslutning« og »en af de største sejre i klimakampen«. Jeppe Juul, seniorrådgiver i Rådet for Grøn Omstilling og rådets repræsentant i ledelsen af den respekterede paraplyorganisation Transport & Environment, har onsdag morgen fundet de store ord frem.

For natten til onsdag (29.6.) indgik EU-landenes klima- og miljøministre en aftale, der én gang for alle sætter en slutdato for, hvornår den sidste person- og varebil med benzin- og dieselmotor må sælges i Europa.

Tak for tip fra Glenn M-H

Læs mere her.

Og her fra dr.dk.

En kommentar til “Nu er der slutdato for fossilbiler i EU”

  1. Det lyder umiddelbart rigtig fint, men, det gør os pludselig stærkt afhængige af en særlig form for teknologi, der baserer sig på batterier og elmotorer.

    Der er en mellemvej, der går på Methan-drevne (naturgas) eller Methanol-drevne biler. De har stempler ligesom benzin og diesel-biler men Methanen og Methanolen kan fremstilles uden den store avancerede teknologi.

    Det kan elbiler ikke. Elbiler ser mere simple ud, men de afhænger af meget store og meget avancerede teknologiske komplekser og at de fungerer.

    I forbindelse med chip-krisen som stadig er igangværende har vi jo set, at producenter af chips også har god forståelse for markeder og profit, og de forstår også at når de nedsætter kapaciteten fra 1 milliard chips per år til 1 dollar stykket til 500 millioner chips, så stiger prisen pludselig til det 3-dobbelte, og så får de dermed 6 gange mere profit med mindre arbejde.

    Det kaldes monopoli – og det har siden romerriget været udnyttet af alle der kunne se deres snit til det.

    Methanol og Methan-drevne biler kan næsten laves af en mekaniker på et værksted.

    Det er derfor en anelse forhastet at afslutte forbrændingsmotorer.

Der er lukket for kommentarer.