Bæredygtighed der gør produktet billigere for forbrugeren

MEC_BilligBaerdygtighedAf Bodil HM Olsen

Når man som forbruger gerne vil støtte økologi, bæredygtighed og miljøhensyn, skal man som regel betale mere for sine varer end, hvis man vælger den konventionelle variant. Men IKEA har vist en ny vej med deres Vidja-lampe. Ved at gentænke designet så lampen kan produceres mere bæredygtigt, er prisen på denne lampe faldet fra 225 kr. til 149 kr. Det batter noget når giganter som IKEA vælger at gøre noget for deres produkters bæredygtighed. Denne lampe bliver solgt i 440.000 eksemplarer hvert år.

 

Efter IKEAs redesign er lampen nu kun i 9 dele, hvor den tidligere var i 33. Det gør den nemmere for kunden at samle, men når der er færre dele betyder det også at der er færre arbejdsprocesser i produktionen, der kræver vand og forskellige hjælpestoffer. Det betyder også at lampen er lettere at skille ad og det er nemmere at genbruge materialerne. I den nye udgave af lampen bliver 94-95% af råmaterialerne udnyttet, det gøres blandt andet ved, at man beregner skærmens størrelse så stoffet udnyttes fuldt ud. Det samme gør sig gældende for metaldelene, hvor man udnytter længden af de leverede metalrør optimalt. Emballagen er også blevet 28% lettere og fylder så meget mindre, at der kan være 60% flere lamper på en palle, så der bliver sparet på både råmaterialer og transportomkostninger.

 

Kilde politiken.dk

 

Billedet er fra Ikea.com