Hver 4. bilist tager nu elcyklen

Projekt Uhrhøj Cykler i Vejle bygger på en tidligere borgergruppes idé, som blev udviklet i 2016 for at vise en anden vej på stigende biltrafik end at bygge flere og bredere veje. 

Elcyklen skal erstatte bil nr. 2

Projektet åbner borgernes øjne for at elcyklen kan erstatte bilen på mange strækninger ikke mindst i Vejleområdet, der er præget af mange, lange og stejle bakker.  

En central del af projektet har været udlån af elcykler. Voksne og unge borgere på Uhrhøj/Hover har billigt kunne låne en elcykel i 1 måned. Byens fire cykelhandlere har stillet syv alm. elcykler og en el-ladcykel til rådighed for projektet. 

Ideen er at sætte fokus på familiens bil nr. to. Når folk har taget bilen som første valg i måske 30 år er deres kondition i bund, men en måned på en lånt elcykel har vist sig at være et passende tidsrum til at skabe en ny vane. Herefter oplever vi, at en fjerdedel tidligere bilister sætter bilen i garagen, og en anden fjerdedel drømmer om at gøre det samme i fremtiden. Hvis bare bil nr. to kommer væk fra landevejen, er vi kommet langt mod bæredygtig transport. 

I alt har ca. 150 borgere lånt en elcykel. Vi interviewede 78 lånere, og ud af denne gruppe har 22 købt elcykel og 17 overvejer køb. For lånerne har det været vigtigt, at tilbuddet har været lokalt – og uden fokus på salg!

Projektet har forandret manges liv til det bedre. 

Da vi gik i gang med at ringe vores deltagere op, blev vi næsten blæst omkuld af taknemlighed over det tilbud, vi havde givet dem. Alle deltagere havde haft en positiv oplevelse, som satte spor i deres tankesæt, også selvom de ikke her og nu ville købe en elcykel. 

Et par lånere med muskelsygdomme kunne pludselig cykle både på arbejde og privat. Én låner havde ikke cyklet i 30 år, men nu havde hun kunne øve sig på toppen af bakken og så langsomt blive mere modig, og nu havde hun opdaget, at hun på cyklen oplevede helt nye områder og veje i Vejle. Familier meldte tilbage, at de for første gang havde været på cykelferie med børn i ladcykel. 

Da vi gik i gang med at ringe vores deltagere op, blev vi næsten blæst omkuld af taknemlighed over det tilbud, vi havde givet dem. Alle deltagere havde haft en positiv oplevelse, som satte spor i deres tankesæt, også selvom de ikke her og nu ville købe en elcykel. 

Et par lånere med muskelsygdomme kunne pludselig cykle både på arbejde og privat. Én låner havde ikke cyklet i 30 år, men nu havde hun kunne øve sig på toppen af bakken og så langsomt blive mere modig, og nu havde hun opdaget, at hun på cyklen oplevede helt nye områder og veje i Vejle. Familier meldte tilbage, at de for første gang havde været på cykelferie med børn i ladcykel. 

Skal man ikke helst cykle på en almindelig cykel? 

Det er sundt at cykle, og det sparer samfundet otte kr pr. km, du cykler på en almindelig cykel, og samtidig får du jo selv et tilsvarende bedre liv. Måske er det kun halvt så sundt at cykle på elcykel pr. km, til gengæld viser vores samtaler med lånerne, at de i dag cykler mange flere kilometer. Mange har sat bilen i garagen, og det mindsker støj, forurening, Co2udledning, og giver bedre plads og mindre vedligehold på vejene. Du kan køre op til 50km pr kWh på en elcykel, så CO2-udledningen er minimal sammenlignet med f.eks. en elbil, hvor der oftest også kun sidder én passager. 

Cyklen skal erobre vores tankesæt

Derudover ville vi i Uhrhøj Cykler skabe et større fokus på cykling i det hele taget, så ikke mindst unge og børn begynder at cykle mere. De fleste tænker cykling som noget, vi gør i fritiden. Det ville vi lave om på. I vores lille lokalsamfund satte vi forskellige cykelaktiviteter og cykelsamtaler i gang. Vi holdt møder med alle foreninger, lavede cykelringridning og inviterede til foredrag om cykling og sundhed og til møde om cykelsikkerhed på Uhrhøj. Det ene med det andet, håber vi har påvirket kvarterets tankesæt om cykling, og vi fortsætter indsatsen. 

Omstilling til et bedre liv

Vi er i Uhrhøj Cykler i det hele taget optaget af, hvordan man får borgerne med på omstillingen, og vi har erfaret at mange ser omstillingen som noget med at undvære og mangle, og en masse man ikke må. I stedet vil vi gerne, at vores medborgere får en oplevelse af at ‘få noget’, at dagligdagen for den enkelte bliver bedre samtidig med, at livet leves mere bæredygtigt.

Vi er i dag i Uhrhøj Cykler enige om, at vores idé og projekt er lykkedes, og vi har vist en vej til at få borgerne med på omstillingen. Uhrhøj Cykler har støttet op om Vejle kommunes klimaplan, som lægger op til, at borgerne involverer sig i at fremme bæredygtig levevis, og derfor modtog vi også økonomisk tilskud fra Borgernes Klimapulje til projektet. Kan man få et samarbejde op at stå med cykelhandlerne, er en elcykelkampagne meget billig. 

Politikerne skal sikre bedre forhold for cyklister

Skal vi have flere ud at cykle, skal der sættes ressourcer af til både bedre cykelforhold og bedre muligheder for at tage cyklen med på bus og tog. 

Kommentaren er skrevet af Britta Edelberg og Bo Jørgensen fra Projekt Uhrhøj Cykler til Mobility Tech

Skriv en kommentar